Hola, Hola - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Cees Maas - WaarBenJij.nu Hola, Hola - Reisverslag uit El Chaltén, Argentinië van Cees Maas - WaarBenJij.nu

Hola, Hola

Door: ceesenjanneke

Blijf op de hoogte en volg Cees

22 Februari 2011 | Argentinië, El Chaltén

Vandaag, dinsdag, zijn we weer terug in El Calafate waar we vanmiddag in het vliegtuig stappen dat ons naar BA zal brengen. Zondag en maandag hebben we in El Chalten weer een paar stevige maar opnieuw schitterende wandelingen gemaakt met prachtige uitzichten.

El Chalten is een klein plaatsje dat nog maar een 25 jaar bestaat en hier wordt neergelegd om het achterliggende Nationaal Park Los Glaciares voor toeristen makkelijker bereikbaar te maken. Alles is hier in opbouw. Desondanks zijn er voldoende voorzieningen voor hen die de spectaculaire granieten bergen FitsRoy en Cerro Terre met al hun gletsers en unieke flora en fauna willen bewonderen. Maar ook hier moet je er wel wat voor doen!!We hebben weer flink wat zweet gelaten en moeten af en toe de benen stevig rekken en strekken.

Tijdens de trekking kom je alleen maar vriendelijk groetende mensen tegen. Ongeacht het land van herkomst, iedereen begroet je allerhartelijkst met: Hola, Hola en nog een keer Hola. Er zijn een paar uitzonderingen. Zij die wel willen groeten, maar de puf niet meer hebben en dan die ene jongeman: "Hé Eindhoven" ( ik had mijn hardloopshirt van de ED Marathon aan)."Ha, kom jij uit Eindhoven? Nee uit Veghel. Oh, wij uit Rooi". 12.000 kilometer van huis en ergens hoog in de bergen waar misschien een paar honderd mensen rondwandelen!! De wereld is toch weer veel kleiner gebleken dan wij dachten! Vervolgens daar in de bergen even "bijgekletst" en na een vriendelijk "houdoe" zijn we weer verder getrokken.

In ons hostal werd de kachel weer flink gestookt. Ondanks het stralende weer, we hadden twee dagen maximale zon, branden de oliekachels op de slaapkamer en in de eetruimten volop. Was ons op andere plekken ook al opgevallen. Wij, die wel van frisse lucht houden, gooien de ramen dus open, maar die kachels blijven maar branden.

El Chalten is voor ons weer verleden tijd maar blijft zeker in onze herinnering. We zijn wel benieuwd hoe het er hier over 25 jaar uit zal zien. Er wordt maar gebouwd en gebouwd.

Reacties:
We zien reglmatig hoe het thuisfront ons volgt en lezen de leuke reacties. Jammer dat het met de foto´s op de site niet zo wil lukken. We hebben een heleboel foto's op een usb-stick laten zetten, maar bij het op de website plaatsen, bleek de stick besmet te zijn met een virus. Dus we zijn voorzichtiger geworden.

De groetjes maar weer.
Janneke en Cees

• 22 Februari 2011 - 22:00

Marga:

Mooi verslag van jullie wandelingen!
    Op naar de laatste week! Geniet ervan!

• 23 Februari 2011 - 08:21

Hans Vervloed:

De avonturen klinken als een mengeling van genieten en afzien. BA biedt volop mogelijkheden om wat aan te sterken en uit te rusten. Daarna zal het niet lang duren voordat we de deatils vernemen, waarnaar we zo benieuwd zijn.
    Ik zou minstens 20 foto's maken van mensen die de tango dansen. Niets geeft de couleur locale beter weer dan zo'n tafereel!

Geniet er nog even van.

• 23 Februari 2011 - 09:55

Hanneke:

Weer mooie verhalen hoor!! :-)
    Geniet nog met volle teugen van jullie laatste week daar!

Cees

Op uitnodiging van Janneke gaan we samen een leuk avontuur tegemoet. Ruim 3 weken trekken we door Argentinië en dan vooral Patagonië. Het wordt vooral actief bezig zijn, veel wandelen, en genieten van de prachtige natuur.In dit dagboek gaan wij een poging doen jullie al tijdens onze trip op de hoogte te houden van onze belevenissen. Of dat gaat lukken?? We weten het niet. Lang niet overal zullen we de kans hebben ons op de digitale snelweg te begeven. Met een stijl en moeilijk begaanbaar pad in een van de nationale parken in Patagonië betreden we toch weer een iets andere wereld dan die van de snelle media als internet, mobiel, twitter en wat al niet meer.! Maar we gaan het proberen. De komende dagen zijn we (Janneke) nog druk bezig met de voorbereidingen.

Actief sinds 25 Jan. 2011